Dolby Atmos To najnowsza technologia dźwięku stworzona przez firmę Dolby. Pierwszy raz pokazała się w 2012 roku, z myślą o profesjonalnych komercyjnych kinach, jednak rynek kina domowego nie mógł pozostać obojętny na efekty z jakimi wiąże się korzystanie z kina domowego dolby atmos. Czym tak naprawdę jest dolby atmos? Zgodnie z wikipedią:

„Technologia Dolby Atmos teoretycznie pozwala na przesyłanie do sali kinowych nieograniczonej liczby ścieżek audio, które są dynamicznie przekazywane do głośników w oparciu o możliwości kina. Oznacza to, iż Atmos pozwala realizatorowi dźwięku (za pomocą specjalnej wersji oprogramowania Pro Tools lub Pyramix dla cyfrowej stacji roboczej) na wyznaczenie konkretnej lokalizacji w sali kinowej, jako przestrzeni trójwymiarowej, z której określony dźwięk powinien być słyszany przez odbiorcę. Dźwięki otoczenia pozostają oddzielnie miksowane wstępnie w tradycyjnym formacie wielokanałowym. Podczas odtwarzania, system Atmos łączy wszystkie ścieżki w czasie rzeczywistym, aby tworzyć wrażenie, że każdy dźwięk pochodzi z wcześniej wyznaczonego miejsca, w sposób dostosowany do konkretnej konfiguracji głośników danej sali kinowej.”

Jednak co to oznacza dla użytkownika?

W systemie dolby atmos położono nacisk na możliwość stworzenia przestrzeni dźwiękowej. Przestrzeni która w naturalny sposób będzie w stanie odwzorować rzeczywistość, sprawić wrażenie że słuchacz znajdzie się nie tylko w centrum akcji, ale również w naturalny sposób będzie odbierał bodźce przygotowane przez reżysera. Dźwięk który sprawia, że widz tak jak w normalnym życiu kiedy słyszy dźwięk – w większości przypadków jest w stanie pokazać z którego miejsca dobiega, jeśli słychać samolot, przejeżdżający samochód, wszelkiego rodzaju świsty. Można zaryzykować stwierdzenie – dźwięk 3D. Chociaż 3D w telewizorach nie było czymś specjalnie wyjątkowym, i zapewne do czasu stworzenia technologii bez okularowej nie będzie, o tyle dźwięk który praktycznie można dotknąć, gdzie słyszymy już nie tylko tło wydobywające się z głośników surround, ale znajdujemy się dokładnie w centrum akcji jest czymś absolutnie wyjątkowym. Dźwięk dzięki któremu zapominamy o otaczającym świecie i w magiczny sposób przenosimy się tam gdzie reżyser chciałby abyśmy się znaleźli.

W zależności od możliwości pomieszczenia jest kilka systemów które obsługiwane są przez większość amplitunerów. Najmniejszy 5.1.2 wymaga 5 głośników surround, subwoofera oraz dwóch głośników sufitowych – umieszczonych na suficie. Oczywiście nie zawsze jest możliwość umieszczenia głośników na suficie, położenie dodatkowych przewodów szczególnie do takiego miejsca jak sufit często jest bardzo kosztowne i wiąże się z wieloma przeróbkami, dlatego niektórzy producenci stworzyli specjalnie głośniki dolby atmos, które działają z odbić.

Głośniki zwykle mogą być zamontowane na kolumnach frontowych, lub bocznych. Istotne aby je prawidłowo ustawić – tak aby odbicie trafiało w punkt odsłuchu. Istotne jest również aby sufit był płaski, nie było na nim przeszkód które mogą powodować dodatkowe rozpraszanie się dźwięku. Największym systemem dolby atmos jest system 7.1.4 – 7 głośników dookólnych, subwoofer, 4 głośniki sufitowe.

Obecnie kina komercyjne z systemem dolby Atmos są w Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim, Głogowie, a nawet Łodzi, niestety Warszawa obecnie nie posiada ani jednej Sali wyposażonej w tę technologię, dlatego postanowiliśmy stworzyć sale kinową z pełnym dolby Atmos 7.2.4, tak aby również mieszkańcy Warszawy mogli zapoznać się z tym systemem, poznać na co mogą liczyć instalując głośniki dolby atmos, i sprawdzić na własnej skórze jakie wrażenie może dać im ich własna prywatna domowa sala kinowa.

Prezentacje są oczywiście bezpłatne, jednak prosimy o kontakt w celu umówienia spotkania. https://www.audioprestige.pl/contacts/





Sala Kinowa ma ok 40 metrów kwadratowych, na ścianach oraz suficie znajduje się 10cm wełny mineralnej isover - aby nie przeszkadzać sąsiadom, dodatkowo na ścianach jest 40mm materiału Akusto Wall firmy ecophon, a sufit - Sombra DS - również firmy ecophon. Do konstrukcji zostały wykorzystane profile aluminiowe marki Kluś design. W profilach znajdują się diody LED RGB, dzięki czemu możemy uzyskać dowolny kolor pomieszczenia. Do sterowania diodami LED zostały wykorzystane sterowniki firmy PXM - sterujemy w standardzie DMX każdym 60cm paskiem na suficie - co pozwala na tworzenie animacji, scen, dowolnych grafik. Wykładzina Balsan Les Best.

Klimatyzacja firmy Mitsubishi - ukryta w suficie - kanałowa, sterowana za pomocą protokołu Modbus z systemu Crestron.
Ekran dźwiękoprzepuszczalny Screen Research - ClearPix w rozmiarze 160 cali - 2,35:1 więcej informacji na www.screenresearch.pl
Głośniki JBL Performance
Procesor - Onkyo RZ-5100
Bluray Oppo BDP-105D

Całość sterowana - zintegrowana za pomocą systemu Crestron na pilotach TPMC-3X, TSW-302, w aplikacji na iPadzie.

W show roomie zintegrowaliśmy również System alarmowy Jablotron, KNX, Dali, wszystko aby użytkownik otrzymał jeden prosty interfejs do kontroli wszystkich systemów.